NL EN

Passage Arts

Decoratieve Kunst uit de 20ste Eeuw

Franz Xavier Bergmann

Franz Xaver Bergmann (of Franz Xaver Bergman) (1861–1936) was de eigenaar van een Weense gieterij die talloze bronzen Oriëntaalse-, erotische- en dierfiguren produceerde.

Bergmann stond bekend om zijn gedetailleerde en kleurrijke (koud geschilderde, of koud-geëmailleerde) werken. Hij signeerde met een B in een kruikje, of met NamGreb (omgekeerde van BergMan). Het laatste om zijn identiteit te verhullen i.v.m. erotische werken.

Hij erfde de kleine Weense bronsfabriek van zijn vader, Franz Bergmann (1838-1894), een beroepsjager uit Gablonz, en opende een nieuwe gieterij in 1900.
Veel figuren uit deze tijd waren nog steeds gemaakt naar de ontwerpen van zijn vaders atelier.

Zijn werk werd gekenmerkt door hoge kwaliteit gieting en kleuring, en de collecties bestonden uit dierfiguren, Oriëntaalse figuren als Arabieren in verschillende settings en figuurgroepen, waaronder ook veel lampen, erotisch figuren, lakstempels en andere gebruiksvoorwerpen.

Bekend en zeer gewild zijn ook de dierfiguren, sarcofagen en andere voorwerpen die door een vaak vernuftig mechanisme een naakte dame onthulden.

Bergmann wordt ten onrechte nogal eens beschreven als een beeldhouwer, maar dat was hij niet; zijn atelier verschafte meestal tijdelijk werk aan anonieme beeldhouwers.
Bruno Zach, een bekend Weens beeldhouwer, huurde Bergmann in om zijn werk uit te voeren, waarbij de meer erotische nogal eens werden gemerkt met Prof. Tuch, een pseudoniem voor Zach.
Rond de eeuwwisseling bestonden er zo'n vijftig ateliers die Weense bronzen produceerden, de meeste toch herkenbaar aan de hoge kwaliteit.

"Koud geëmailleerd", of "cold painted" verwijst naar bronsjes/bronzen gegoten in het atelier, en dan in verschillende lagen met zogeheten stof-verf (dust paint) geschilderd; de techniek om deze verven te vervaardigen en te mengen is inmiddels verloren gegaan. Het werd meestal door thuiswerkende vrouwen verricht.

De Bergmann gieterij werd als gevolg van de grote depressie gesloten in 1930. Enkele jaren later werd deze weer heropend door zijn zoon Robert Bergmann, waarna in 1954 de overgebleven voorraden en gietmodellen werden verkocht aan Karl Fuhrmann & Co.

De latere gietingen zijn herkenbaar aan een minder subtiel kleurgebruik, en verschillen duidelijk van de vroege uitvoeringen.


Items van Franz Xavier Bergmann


Geïnteresseerd in onze collectie?
Wij versturen regelmatig
een interessante nieuwsbrief!
Schrijf u in
© 2019-2024 Passage Arts - website door nils&paul